Välkommen



söndag 4 april 2010

En lyckad utställningshelg

Hela helgen har ägnats åt kattutställning, hade med alla fyra båda dagarna. Kanske tur att det var så fullt upp, för det var hiskeligt kallt i lokalen. Flickorna låg i sina värmepåsar och lille Tommy hade en extra päls i sin transportbur som han fick att ha över sig. Opus fick låna min dunjacka, eftersom jag inte hade fler filtar och jag fick frysa. Det blir ju lite löjligt när man får gå in på toaletten för att värma sig, men jag var inte ensam om att frysa. Men nog om kylan.

På lördagen tog båda flockorna cert. Tommy fick Ex1 och Opus tog cert, blev nominerad och även BIS. På söndagen tog Sadie cert, Lalla tog cert och blev champion, Tommy hade konkurrens i klassen och blev Ex2 (och om det kan vara någon tröst blev den som besegrade honom i klassen så småningom BIS, så det var en bra kattunge). Opus gormade vidare, fick cert, nominering och vann även BIS den här dagen. Extra skoj eftersom det är hans födelsedag, han blev fem år i dag.

Det var skönt att Tommy var så duktig båda dagarna, han var nyfiken och på söndagen ville han inte sitta stilla på bordet alls, utan gick omkring och försökte hoppa ner någon gång också, men han var glad och snäll, satt gärna innanför min tröja i kylan men ville helst sticka upp huvudet och titta på omvärlden. Jag hade även med honom när jag satt och tittade på panelen för kategori-2. Den kan vara ganska högljudd, men han brydde sig inte alls om att de applåderade och ropade. Nu är han lite trött, men det är de andra katterna också, så det är ju inget konstigt med det.

När vi kom hem var det fortfarande sol i trädgården, så jag lämnade dörren öppen och ät dem njuta av solen en stund (om någon läsare inte vet det, så har jag inhägnad trädgård). Tommy har inte vågat sig ut tidigare, men i dag var han plötsligt på trappen och sen tog han steget ner på gången och sen även ut på gräset. Det är ju gammalt, torrt och hårt och han visade helt tydligt att det inte var skönt att gå på. Snart kommer det nog bättre gräs, jag hoppas att de ska få mycket sol och kunna ha det skönt ute i sommar.