Välkommen



måndag 30 maj 2011

Om PRA och dna-tester

I lördags var jag på ett informationsmöte om ögonsjukdomen PRA. Mycket informativt, indelat i tre bitar, en om själva sjukdomen, en om erfarenheter från Aby- & Somaliringen (hur de ögonspeglat och senare dna-testat, samt gjort friskvårdsprogram) och en om avel och hur sjukdomen nedärvs.

Som uppfödare med stamnamn ställer jag mig helt och hållet bakom att sjukdomen måste bekämpas, att mina katter ska dna-testas om de ska paras - och eventuella honor som kommer hit ska också vara testade. Jag kommer inte att låna ut Tommy innan jag har fått tillbaka resultat på honom, men de är på väg att skickas in nu.

Jag ställer mig också helt bakom att ingen tjänar på att smyga med några resultat. Ingen visste något och ingen är skyldig till något i dagsläget. De som har en katt med PRA i dag har otur. Men den som har en katt med PRA som är född om några månader har däremot i mina ögon gjort något fel. Jag anser också att alla resultat bör ligga på Pawpeds, i dag syns det på statistiken att några som fått tråkiga besked inte har skickat in, eftersom den inte riktigt överensstämmer med annan statistik. Ingen tjänar på att smyga, det är som sagt inte någons fel och en katt blir väl inte mindre kär ifall det visar sig att den kommer att bli sjuk?

Givetvis kommer all den här informationen som en chock för oss alla, och givetvis måste vi få tid att förstå hur man testar och skickar in, men även här är det ju enklast om vi hjälps åt.

Om du själv söker information, gå in på Sveraks sidor och läs friskvårdsprogrammet för aby/somali (pdf), och vartefter så kommer det att läggas ut information på Siameslinjens hemsida, på Sia- & Orientalgruppens hemsida, samt på Siamessällskapets hemsida. För att bekämpa den här sjukdomen måste vi arbeta tillsammans oavsett klubb, ras eller förbund!

Bilden föreställer mina fina flickor Lalaith och Sadie, samt buspojken Tommy, som har en helt egen sovstil :)

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Ja, jag håller med dig - självklart måste vi alla gemensamt hjälpas åt att bekämpa PRA. Och visst stämmer det att det inte finns nån anledning att "bråka" över vems katt som gav vems PRA i dagsläget. Men om man fortsätter para otestade katter om 4-6 månader, då tycker jag nog att man är ute på riktigt tunn is. Vi har ett utmärkt verktyg i DNA-testet för att hitta de drabbade katterna, att vi är skyldiga att använda det.

Concinnus sa...

Hoppas att det kommer en lång, bra sammanfattning på hemsidan om infon ni fick på träffen. Eller kanske ett specialutskick till medlemmarna?

Älskar den där bilden på Tommy o tjejerna! :-)

Felicula sa...

Det finns en superbra sammanfattning på Siames-iFokus och den är även inlänkad på Siameslinjens facebooksida.