Välkommen



onsdag 16 december 2009

Vad tror du?

För ungefär 64 dagar sedan blev Lalla parad. Först var jag övertygad om att det hade tagit, men ju längre tiden har gått desto mer osäker har jag blivit. Men det finns också saker som tyder på att hon skulle vara dräktig. Nu är det ju dags att föda, om hon nu har något att föda, och här går jag som en osalig ande och vågar inte ens gå ut och köpa mandariner. Vad tror du?

Tecken på att hon ska ha ungar:

Inget löp sedan parningen, inte ens när lilla orientalfröken Sadie har löpt (vilket hon har gjort två gånger under den eventuella dräktigheten). Som äldre hona och dominant natur borde Lalla ju ha sympatilöpt för att ta befälet om hon inte var dräktig tycker jag.

Något större vårtgårdar, men inte röd, men det var hon inte sist när hon var dräktig heller.

Lite rund om magen.

Eventuella rörelse, men inte makant.

Verkar lite klumpigare än vanligt i sina rörelser, missar en del hopp och avstår andra.

Hon födde tidigt sist, men då hade hon ju å andra sidan inte friska ungar (kullen var dödfödd) så det kan ju hända att hon stötte ut dem för att skydda sig själv

Tecken på att hon inte är dräktig:

Inga riktigt röda tuttar, men det hade hon inte sist när hon var dräktig heller.

Livlig, hoppar och springer med de andra, men inte riktigt full rulle, men det kan ju bero på nedan:

Rund om magen, men hon har en släkt som lätt lägger på sig och kan ju helt enkelt vara mullig.

Inga tydliga fosterrörelser, men om hon å andra sidan bara har en eller två har de ju mer plats så det behöver inte kännas lika mycket då.

Inga tecken på att bädda, annat än att hon alltid gillar att ligga under filtar, eller under täcket när vi ska sova.

Det är dag 64 och inget händer, men normalt går ju våra katter till dag 65.

Åtgärder:

Tja, jag är hemma och vakar som sagt. Det är ju lite tidigt att åka till veterinären för ett ultraljud, är hon nu på väg att föda trots allt blir det ju bara en onödig stress, men förr eller senare måste jag ju kolla upp det om inget visar sig. Tyvärr blir det ju helg och sen jul mitt i allt. Hur hade du gjort? (vill du inte skriva en kommentar kan du gå till katternas hemsida www.felicula.com) och skicka mejl genom formuläret där). Tacksam för alla tips!

2 kommentarer:

mooch sa...

Spännande det här! Jag hade bokat en tid hos vetrinär på måndag pga;
* hon har gått över dag 65 och skulle då rimligtvis ha fött
* skönt att ha allt kollat innan jul annars blir det svårt med tid hos vetrinär samt med allt annat som händer runt jul

Håller tummar och tassar för att allt är bra med Lalla =)

Ligans talesman sa...

Håller med att jag skulle åkt på måndag.
Håller tummar och tassar härhemmma för att dom poppar ut nu i helgen.
Kram